Függõleges lengések hatására keletkezett járulékos deformációk okozta teljesítményveszteség megoszlása a gumiabroncs és a talaj között

Pillinger György

A szakirodalomban a gördülési ellenállási tényezo általában adott gumiabroncs-talaj kapcsolatnál az egész talajra vonatkozik. Nem veszik figyelembe a talaj inhomogenitását és felszínét, vagyis a talajprofilt. A talaj inhomogenitása miatt változó mértéku deformációk keletkeznek az úthossz mentén a talajban és az abroncsban egyaránt. A felszín változatossága is ezt eredményezi. A deformáció változás és a profil változás együttes hatásának eredménye a függoleges lengések keletkezése. A függoleges lengések tömeg eroket gerjesztenek, amelyek többlet deformációt hoznak létre, így növelve a gördülési ellenállást. Célom külön választani és meghatározni a statikus deformációból keletkezett gördülési veszteséget valamint a lengések okozta járulékos veszteséget. Ezen veszteségek mekkora hányada jut a talajra illetve az abroncsra?